March 22, 2004

Hari Mengundi

Hari yang ditunggu telah tiba..dengan semangat berkobar-kobar pergi ke pusat mengundi - Sekolah Rendah kampung pokneng bersama dengan 3 pengundi lain - Mek, Kakak dan Pak Tua. Masuk aja ke perkarangan sekolah... tengoh barisan menyemak sudah begoitu panjang....nak masuk barisan mana ni....tak der pandu arah langsung...rupanya ada dua kaunter aja untuk menyemak...satu untuk yang tahun lahirnya 1960 ke atas..dan satu kaunter lagi untuk warga emas (agaknya yang lahir tahun 1950 an ke bawah)...dulu PR 1999..kaunter semak begitu banyak..jadi tak perlu beratur panjang...kali ni..punya lah panjang kena beratur...dekat sejam menunggu, barulah dapt nombor giliran dan saluran mengundi.

Kesian sorang pakcik tu...datang berkerusi roda...dapat saluran mengundi ke bilik darjah di tingkat satu...camner..patutnya semua bilik mengundi kat aras bawah.

Semakan masih secara manual...zaman ICT ni, masih pakai buku...

So kesimpulannya, pihak pengendali pilihanraya perlu memperbaiki perkhidmatan mereka..kalau patut buat simulasi...buat...so pengundi rasa selesa dan dapat mengundi dengan hati yang tenang dan tenteram..tanpa rasa tertekan.

No comments: